Po smrti grófa Jána Pálffyho (2. júna 1908) sa jeho obrovská umelecká kolekcia, ktorej budovaniu venoval veľkú časť života, rozpadla, skončila tak, že dedičia si časť zbierok nechali, časť prenechali štátu a ostatné predali konzorciu starožitníkov, ktoré potom zbierky rozpredávalo prostredníctvom dražieb, ale aj mimo nich.
Ale predsa z tohto veľkého súboru zostali predmety, ktoré sú dnes roztrúsené nielen v slovenských inštitúciách, ale po celom svete. Vo väčších či menších súboroch ich obdivujú návštevníci a my stále dúfame, že na trhu so starožitnosťami sa časom vynoria ďalšie predmety z grófovej zbierky, ktoré obohatia verejné zbierky. A práve tento prípad sa stal aj vlani, keď v galérii s umením, v ďalekej Kanade sme našli portrét grófa Jána Pálffyho, posledného šľachtického majiteľa Bojnického zámku. Bolo to neuveriteľné, pretože tento portrét pôvodne bol kedysi súčasťou portrétnej galérie Pálffyovcov a nachádzal sa v bojnickej zámockej Obrazárni. Je uvedený v ručne písanom inventári ešte za života grófa v roku 1905 ako portrét Jeho excelencie grófa Jána Pálffyho v uhorskom odeve a s textom Piloty Munchen 1858. Taktiež je napísaný v pozostalostnom inventári, ručne spísanom po smrti grófa v roku 1908. Časť tohto pozostalostného inventára obsahujúca obrazy, miniatúry, grafiky a reliéf bola vydaná tlačou Jánosom Peregrinim v roku 1909 v Budapešti. A tu je portrét grófa Jána Pálffyho uvedený tretíkrát, s. 17, položka č. 12. Okrem toho obraz je publikovaný aj v knihe, ktorú zostavil Samu Borovszky: Pozsony Vármegye – Magyaroszág Vármegyési és Városai, Budapest 1898, s. 735.
Samotný portrét má tvar oválneho medailónu, ktorý je osadený v iluzívnom obdĺžnikovom ráme s antickými motívmi. Portrét lemuje text: IOANNES E COMITIBVS PÁLFFY AB ERDŐD a tiež pás s motívom vajcovca. Iluzívna architektúra za portrétom má podobu portálu po stranách s dvomi pilastrami s kanelúrami, na pätkách a hlavicami s motívom vajcovca a štvorlístkov. V rímse je text: OMNIA CUM TEMPORE s triglifmi a kvapkami po stranách.
Autorom obrazu je známy nemecký maliar a profesor Akadémie výtvarných umení v Mníchove Karl Theodor von Piloty, (1826 – 1886). Gróf Pálffy pózoval maliarovi najmenej dvakrát, ako to dokazujú jeho známe portréty, ktoré boli pôvodne umiestnené v Bojniciach a Pezinku. Bojnický portrét má podobu poprsia v bočnom profile a hlavu má pootočenú vľavo s pohľadom upretým do diaľky. Grófovu oválnu tvár lemovanú svetlohnedými vlasmi sčesanými nabok dopĺňa polovičná brada s fúzami upravená podľa dobovej módy. Rovnako módny je jeho odev v podobe sivočiernej mentienky, ktorá je na pleciach lemovaná kožušinou a ozdobným lemom.
Pri porovnaní s druhým portrétom Pálffyho od von Pilotyho, na ktorom je namaľovaná celá postava grófa je zrejmé, že obidva vznikli takmer v rovnakom čase. A to preto, lebo zobrazený Ján Pálffy má takmer identický účes a úpravu tvare. Zobrazená celá postava grófa v čiernom šate s mohutným plášťom prehodeným cez plecia stojí pred drapériou. Tvár má namaľovanú z poloprofilu, pravú ruku opretú o kreslo, ľavou pridržiava šabľu a vedľa neho stojí pes menom Pluto. Tento obraz bol pôvodne súčasťou inventára Pezinského zámku a odtiaľ bol odvezený dedičmi do Rakúska. Dnes sa nachádza v zbierkach zámku Belveder vo Viedni.
Autor: Katarína Malečková, SNM – Múzeum Bojnice